Olecko (stacja kolejowa)


Stacja kolejowa w Olecku, zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim, jest obiektem o bogatej historii oraz złożonym rozwoju infrastrukturalnym.

Ruch pociągów na trasie Olecko – Gołdap został zawieszony 31 maja 1993 roku, a kolejne połączenia, w tym Olecko – Suwałki oraz Ełk – Olecko, zaprzestano obsługiwać 31 sierpnia 1999 roku. Reaktywizacja połączenia kolejowego Ełk – Olecko miała miejsce w lutym 2005 roku, a w czerwcu 2006 roku wznowiono również kursy do Suwałk. Jednakże, z początkiem 2010 roku zlikwidowano pasażerskie połączenie do Suwałk, a z końcem 2012 roku Przewozy Regionalne zdecydowały o zaprzestaniu obsługi trasy do Ełku.

W planach PKP pojawiła się koncepcja odbudowy linii kolejowej łączącej Olecko z Kruklankami (w kierunku Giżycka) oraz elektryfikacji istniejących połączeń, co ma się wiązać z budową nowoczesnego dworca w ramach realizacji projektu Rail Baltica.

W przeszłości, stacja w Olecku dysponowała obwodnicą, znaną jako łącznica kolejowa nr 518, która łączyła posterunek odgałęźny Łęgówek z Leskiem. Budowa miała miejsce w latach 1976–1977, w celu ominięcia Olecka przez pociągi przewożące rudę żelaza z planowanych wówczas kopalni rud na północ od Suwałk.

Brak łącznicy stwarzał uciążliwy problem związany z koniecznością zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji. Odbiór techniczny tej linii, o długości 1,09 km, i z budowy posterunków odgałęźnych miał miejsce 18 sierpnia 1977 roku. Na szlaku zastosowano szyny typu S49 umieszczone na drewnianych podkładach. Warto dodać, że przed realizacją łącznicy rozważano alternatywny projekt, który mógłby połączyć okolice Wieliczek oraz Kijewa, co znacznie skróciłoby trasę Ełku do Suwałk. Niestety, linia ta służyła bardzo krótko, albowiem została zamknięta już 15 grudnia 1981 roku, a w 2006 roku usunięta z ewidencji PKP.

Przypisy

  1. Linia Łęgówek - Lesk (518) na bazakolejowa.pl
  2. Łącznica Łegówek-Lesk

Oceń: Olecko (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.46 Liczba ocen:23